zon zee strand en hagel - Reisverslag uit Máncora, Peru van Marije Oelen - WaarBenJij.nu zon zee strand en hagel - Reisverslag uit Máncora, Peru van Marije Oelen - WaarBenJij.nu

zon zee strand en hagel

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marije

26 September 2011 | Peru, Máncora

Ik ben nu alweer drie weken in Peru, als ik terugkijk op deze eerste weken zie ik allerlei verschillende lanschappen, mensen en culturen. Wat een variatie!

Ik zal bij het begin beginnen, na de eerste dagen in Lima ben ik naar Huaraz gegaan. Een stadje hoog in de bergen. Dit is het walhalla voor trektochten en iceclimbing dus ik had er letterlijk en figuurlijk hoge verwachtingen van. De eerste dag ging ik naar een meer. Onderweg kwamen we langs allerlei kleine dorpjes met traditioneel geklede vrouwen die aan het werk waren op een helling met een kindje (of twee) op de rug. Na een dagje acclimatiseren (zo noemen ze hier een dag niets doen ;)) ben ik begonnen met een vierdaagse wandeltocht door de bergen. De eerste dag kwamen we na 5 uur wandelen aan in onze eerste kampeerplek. In de valei naast een riviertje, een waterval en wat wilde lama´s maakte we een kampvuur en aten we versgevangen vis. De tweede dag was wat zwaarder we stegen van 3700 meter naar 4750 meter, op die hoogte raak je erg snel buitenadem, maar gelukkig ben ik er niet ziek van geworden. Het hagelde, mijn kleren waren niet waterdicht en het was erg bewolkt wat niet echt bevordelijk werkt voor het uitzicht.. De laatste twee dagen wel erg lekker weer gehad dus konden we alle kleren en slaapzakken weer laten drogen. Het was een fantastische ervaring en zeker voor herhaling vatbaar. Maar dan wel zonder hagel.

Na wat natuur werd het tijd voor cultuur. Ik heb in Trujillo en in Chachapoya een paar ruines bezocht van verschillende culturen uit de pre-inca tijd. Erg bijzonder om daar meer over te leren. Sommige culturen offeren bijvoorbeeld hun eigen kinderen aan de goden. Ze mummificeren ze dan en stoppen ze in bepaalde offertombes of in de bergen, er zijn in deze omgeving honderden mummies gevonden...

De laatste week heb ik weer in een heel andere omgeving doorgebracht, namelijk in Mancora. Mancora ligt helemaal in het noorden en is een klein surfdorpje met lekker zonnig weer! Dit leek me een ideale plek om spaans te leren. ´s ochtends een paar uur prive les, en s middags in de zon proberen wat huiswerk te maken. Ik zit in een relaxed hostel met drie keer per dag happy hour. Mirte en Rixt (uit Groningen) zijn hier ook, dus dat is supergezellig :)

Vanmiddag neem ik de nachtbus (van 24 uur!) naar ica, en ga dan het zuiden van Peru ontdekken.

• 26 September 2011 - 18:22

Maaike:

Superleuk Oelen! Je hebt alweer heel wat meegemaakt in 3 weken tijd. Veel plezier en ook succes met je bustochtje! x

• 26 September 2011 - 18:30

Iris :

jeeeej!!! Ik ben de eersteeeeeeeee! Leuk om je net even gesproken te hebben!! XX

• 26 September 2011 - 18:30

Tot vrijdag ;)
    Xxx

• 26 September 2011 - 18:59

Wilma:

Marije!! Dat klinkt weer fantastisch :)
    En je foto's: super gaaf!!
    Veel plezier in het zuiden! xxxx

• 26 September 2011 - 19:36

Hendrikje:

Hé Marije,

Wat beleef je toch prachtige avonturen en wat leuk dat wij zo mee kunnen genieten. Hier gaat alles goed en met Rianne in Davos gaat het toppie. Al veel sneeuw gehad daar mar nu ist weer mooi nazomerweer.

Groetjes Hendrikje

• 26 September 2011 - 19:40

Peter En Lia:

Hoi Marije,
    Wat ben je ook een kanjer, dat je dit allemaal weer mee durft te maken. Een geweldig leuk verslag en prachtige foto's. We zijn trots op je en hopen dat je weer een heel fantastische tijd gaat beleven. Doe voorzichtig en lieve groeten van ons.

• 26 September 2011 - 20:16

Maya:

Marije!! Wat heb je al weer veel gedaan :) En super leuke foto's ook. Wat een mooie omgeving.. Heb je al plezier gehad van je second layer? Veel plezier met het ontdekken van het zuiden van Peru!
    Liefs

• 27 September 2011 - 06:40

Martine:

Oelen!! Leuk om wat foto's te zien en je verhalen te lezen! haha en is 'ingewikkeld he' bij je foto's weer een leuk woordgrapje van je? haha ik vind hem goed!:-)

• 27 September 2011 - 06:57

Corina:

Who Marij wat ziet het er allemaal mooi uit, google had dus toch gelijk :-) Tof dat je het zo naar je zin hebt en dat je al zoveel hebt gedaan! Heel veel plezier in het zuiden! Kusss

• 27 September 2011 - 09:37

Guido:

Mooi verslag over mooie ervaringen, Marije! Hopelijk volgt er van beide nog veel meer! x

• 27 September 2011 - 10:13

Jennine:

Lieverd, wat een leuke/mooi invulling van je eerste drie weken! Steden bekijken, wandelen, cultuur snuiven en niet te vergeten wijn en bier happen en daarnaast nog een beetje studeren. WAUW....Ben trots op en stiekumpjes ook wel een beetje jaloers:) Succes met je lange reis. Heeel veel plezier samen met Gerbrich! Doe haar maar de groeten van me. Dikke kus Jen

• 27 September 2011 - 11:46

Noordhoekjes:

hoi,
    wauw wat ziet dat er weer mooi uit lekker genieten en succes met je spaans. tener cuidado ,diversion en beso wim en lia ,judith ,harry en onze kleine guus

• 27 September 2011 - 17:01

Nora:

LEUK! misjoe

• 28 September 2011 - 09:15

Anouk:

Lieve Marij! Wat een super leuk verhaal om weer te lezen! Super dat het zo afwisselend is in cultuur en natuur!! Lekker genieten daar! Ik mail je snel! xx

• 02 Oktober 2011 - 11:00

Elze:

Meiske, wat kan je toch mooi schrijven!! Echt fantastisch om te lezen dat je het zo goed hebt daar :D En erg mooie foto's natuurlijk! Hier word je gemist hoor oel! Hele dikke knuffel

• 02 Oktober 2011 - 20:43

Miny:

Hoi Marije, wat maak je veel mee!
    Heel bijzonder de foto van die inca mummies!
    Erg leuk om je weer te volgen
    'Succes met je Spaanse les, veel reis plezier.
    Groet, Bert en Miny.

• 08 Oktober 2011 - 09:51

Muriel:

Hallo Marije,

Wat zie je er goed uit op de foto's, helemaal in je element zo te zien! Fijn te lezen dat je het naar je zin hebt. Lekker blijven genieten! Groetjes!

• 09 Oktober 2011 - 08:50

Dick En Geja:

fantastsiche verhalen en foto's Marije. Take care en heel veel plezier verder.
    Long may you run.