Bolivia!! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Marije Oelen - WaarBenJij.nu Bolivia!! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Marije Oelen - WaarBenJij.nu

Bolivia!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marije

14 Oktober 2011 | Bolivia, La Paz

Tjongejonge ik weet even niet waar ik moet beginnen.. heb de laatste weken alweer zoveel dingen gezien. Vanuit Mancora, het noorden van peru ben ik met de bus naar het zuiden gegaan. De bestemming was huacachina. Een erg bijzonder plaatsje gebouwd om een oase midden in de zandduinen. Die duinen lenen zich perfect voor zandboarden en buggyrijden. Oei oei wat ging dat hard zeg!
Dichtbij huacachina ligt een eiland Balistas Island met de bijnaam ´poor mans galapagos´ dit omdat er heel veel dieren te zien zijn. Pinguins, dolfijnen, pelikanen zeeleeuwen.. ik heb nog nooit zoveel vogels bij elkaar gezien!!

Onderweg kwam ik langs het plaatsje Nasca, vermoemt na de pre-inca cultuur Nasca. En deze zijn bekent vanwege de nascalijnen! Lijnen op de grond van verschillende dieren, planten en sterren die je alleen vanuit de lucht kan zien. Best bijzonder als je bedenkt dat er een afbeelding van een aap te zien is terwijl deze helemaal niet in de omgeving leven. Ook weet niemand hoe en waarom de lijnen gemaakt zijn. Nouja een bijzonder verhaal dus, dus dat wou ik wel met eigen ogen bekijken. Ik heb dit gezien vanuit een uitkijktoren. Om eerlijk te zijn vind ik de mysterie eromheen indrukwekkender dan de lijnen zelf.

Vanuit daar ben ik (met 6 uur vertraging!, ook dat is peru ;s) naar cusco gegaan. Cusco stond hoog om mijn lijstje omdat ik hier graag voor een paar maanden spaans wil leren en vrijwilligerswerk wil doen. En het voldoet aan alle verwachtingen! Waar in andere steden in peru de gebouwen half afgebouwd zijn en de taxi´s nonstop toeteren, staan hier supermooie coloniale gebouwen met invloeden uit de incatijd. Ook rondom cusco is er genoeg te doen, bijvoorbeeld bezichtiging van machupichu!!
Ik heb een vijfdaagse wandeltocht naar machupichu gedaan. Super ervaring. De eerste twee dagen van de toch waren koud met besneeuwde bergtoppen en gletsjers.. toen we eenmaal de pass overwaren kwamen we in cloudforest terecht waar het warm was en we zagen colibri´s, sinaasappelbomen, avocadobomen, koffieplantages enz. De vierde dag klommen we een berg over waarop we uitzichthadden op machupichu. De wolken hangen hier heel laag (relatief gezien dan) dus we liepen als het ware boven de wolken. mooi hoor. De vijfde dag naar machupichu!! De wekker ging om 4uur want we wouden een van de eersten zijn. Het voordeel daarvan is dat je zonsopgang kunt zien en foto´s kunt maken zonder mensen erop. Eenmaal aangekomen snapte ik waarom het ook wel de verloren stad wordt genoemd. Ik kon niets zien!!! het was zo mistig dat het idd leek alsof ze de stad verloren hadden. Dus geen zonsopgang en wel foto´s zonder mensen, maar ook zonder machupichu haha. Eerst maar koffie gedronken in de hoop dat het zou opklaren en gelukkig was het smiddags helder! Moe maar voldaan kwamen we savonds weer aan in cusco.

In cusco zijn veel leuke barretjes en uitgaansgelegenheden. Dus ik heb me het weekend wel vermaakt :). Vooral veel opgetrokken met brazilianen wat altijd tot grappige gespreksonderwerpen komt. ¨je bent 24, en woon je dan al op jezelf?¨ ¨In holland hoef je je fiets toch nooit op slot te doen?¨

Na Cusco ben ik naar Lake Titicaca geweest, het hoogstgelegen bevaarbare meer van de wereld. We zijn toen naar een eiland gegaan waar geen water en weinig elektriciteit was. Daar ben ik ziek geworden dus ik was blij dat we de volgende dag naar La Paz, bolivia konden. Daar ben ik nu ook. Heb nog niet zo veel gezien, maar de timing is zeer slecht. Er zijn verkiezingen waardoor de hele stad 3 dagen ophoud met werken. Geen winkels, geen openbaar vervoer, geen musea en geen bars. Ik denk dat ik morgen weer ergens ander heen ga.. :)

Tot slot nog even een huishoudelijke mededeling. Mijn e-mail adres is de laatste weken geblokkeerd dus alle emails die de laatste 3 weken zijn verstuurd heb ik niet gelezen. Ik heb een nieuw e'mail adres: marijeoelen@gmail.com. Alvast bedankt, en tot de volgende keer!

Oja, de foto´s lukt vandaag jammergenoeg niet, dus houden jullie van me tegoed!!

  • 14 Oktober 2011 - 15:00

    Iris :

    Top oel!! Klinkt weer bere goed.. en veels te bekend! Heimwee! :D
    misschien kom ik je heel stiekem en snel nog wel opzoeken!!
    En snel beter worden meissie! X

  • 14 Oktober 2011 - 15:02

    Iris:

    Oeh, ook niet echt warm daar he..? Zie dat 's nachts nog steeds lekker vriest?

  • 14 Oktober 2011 - 15:49

    Alida:

    Hoi Marije,

    Klinkt weer goed allemaal! Ben jaloers, haha! Jammer dat je ziek bent, ik hoop dat je snel weer opknapt!

    Alida

  • 14 Oktober 2011 - 17:57

    Peter En Lia:

    Marije dit is toch niet te geloven, wat jij allemaal meemaakt. Veel gezien, maar ziek worden moet niet. Dus beteschap en dan weer volop genieten. Dikke kus en liefs van ons.

  • 14 Oktober 2011 - 18:08

    Tanno Gerda En Milan:

    Lieve Marije!
    Erg leuk om je verhaal te lezen en vooral erg herkenbaar!Mooi ook he om al die vrouwen met gekleurde doeken te zien lopen met daarin hun kindje gewikkeld!Jammer van de mist maar gelukkig trok het nog weg!Geniet ervan!!!We hadden graag even met je willen ruilen nu!!! Dikke kus

  • 14 Oktober 2011 - 20:43

    Gretha:

    Lieve Marije,

    Wat weer een prachtig verhaal!
    Al zoveel gezien en beleefd in 6 weken, geweldig.
    Gauw beter worden en weer lekker genieten.

    Dikke kus!

  • 15 Oktober 2011 - 10:42

    Robin:

    Hey!

    Klinkt super allemaal (behalve het ziek zijn natuurlijk :S)! Gelukkig maar dat het nog opklaarde rond Machu Pichu, wel één van de hoofdattracties natuurlijk ;) Maar Cusco is dus ook een aanrader, die ga ik onthouden :) Heb van de week de Top Gear special Bolivia gezien, waar je het een keer over had. Ben je al over die gevaarlijkste weg van de wereld gescheurd? :P Heel veel plezier nog!

  • 15 Oktober 2011 - 14:34

    Martine:

    Veel belevenissen! Je hebt al wel veel mist meegemaakt volgens mij, maar gelukkig dat het steeds weer opklaart! Ben benieuwd naar de foto's!

    Liefs!

  • 16 Oktober 2011 - 09:42

    Maya:

    Marije!! Wat een mooie verhalen! Klinkt echt super :) Ben benieuwd wat de volgende bestemming op je lijstje gaat worden.. Geniet er van en beterschap natuurlijk!
    Liefs

  • 16 Oktober 2011 - 13:56

    Rosanne:

    Marijeee, het klinkt allemaal weer geweldig! :D Veel plezier in Bolivia nog en snel beter worden he!

    Liefs,!

  • 17 Oktober 2011 - 10:03

    Nora:

    oelen oelen, leuk verhaaltje wederom! je voelt je vast helemaal in je element daar in de bergen..
    ik denk aan je!
    greetz vanuit de ub..
    xxx

  • 18 Oktober 2011 - 11:13

    Thysia:

    Lieve Oelen,

    Mooi verhaal! Word er helemaal in meegezogen en lijkt of ik naast je sta.. Zoveel al meegemaakt, leuk! Hoe gaat het met je Spaans en vrijwilligerswerk? Al wat in het vizier?
    Snel weer beter worden, zodat je weer leuke dingen kan doen!
    Take care. Ben benieuwd naar de foto's de volgende keer.
    Liefs Thys

  • 19 Oktober 2011 - 12:04

    Jennine:

    Zo eindelijk je verhaal gelezen....Inmiddels zal er wel weer een hoop veranderd zijn:) Enuh hopelijk ben je al weer beter....Wauw wauw wat een mooie dingen heb je weer gedaan. Vooral die trektocht klinkt heel aantrekkelijk...Ik wacht je volgende verhaal weer af hihi... Dikke knuffel jen

  • 22 Oktober 2011 - 15:53

    Sjoerd:

    COEEEEEL'N! ¿Cómo van cosas? ¿Todavía como ello hacia abajo en el Sur? QUE mejor wheather que hagamos aquí en Holanda yo adivino. ¡Le perdemos tanto aquí tan espera que regresará y no se enamorará de un fisioterapeuta local por ahí! Disfrute de y muchos besos!

  • 27 Oktober 2011 - 23:53

    Jesper:

    He Marije,

    Leuke verhalen zeg! Zo te zien vermaak je je prima daar! Ik zou er bijna jaloers van worden :P Nog heel veel plezier de komende tijd!!

  • 08 November 2011 - 20:17

    Wilma:

    Marije!
    Leuk je verhalen :) Zitten alweer te trappelen om een volgend verhaal te lezen hoor!! En de beloofde foto's natuurlijk ;) xxxxxxxx!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, La Paz

zuid - amerika

Recente Reisverslagen:

27 Februari 2012

Het einde

27 Januari 2012

Bergen, vulkanen, gletsjers en meren

11 Januari 2012

Peru, Chilli en Argentinie

11 December 2011

Cusco!!

13 November 2011

Avontuur met een korreltje zout
Marije

Actief sinds 20 April 2008
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 42226

Voorgaande reizen:

04 September 2011 - 23 Februari 2012

zuid - amerika

Landen bezocht: