Cusco!! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Marije Oelen - WaarBenJij.nu Cusco!! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Marije Oelen - WaarBenJij.nu

Cusco!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marije

11 December 2011 | Peru, Cuzco

Hola amigo´s

Ik ben alweer vier weken in Cusco! Verreweg de mooiste stad waar ik tot nu toe ben geweest in zuid-amerika. Ideaal dus om wat langer te blijven. Mijn doel: spaans leren en werken.
Ik begon met de spaanse les. Samen met een belgische jongen hebben we vier uur per dag les. Ik ben intussen veel spaanse woorden rijker en ik kan een werkwoord in vier soorten verleden tijd vervoegen. Theoretisch gezien dan, want in de praktijk blijkt het een stuk moeilijker. Maarja dat is een kwestie van veel praten.

De eerste drie weken zat ik in een gastgezin. Mijn papa en mama versie 2.0 zijn erg vriendelijke peruaanse mensen. Elke ochtend verse sap en smiddags en savonds peruaans eten (wat vaak neerkomt op kip met rijst) Ze zijn ook erg bezorgd, ze bieden bij één kuchje al antibiotica aan. Je kunt hier trouwens allerlei medicatie zonder recept krijgen, maar dat terzijde. Er zaten nog een paar andere nederlandse meiden in het gezin dus dat was gezellig!
Naast de lessen is er genoeg tijd om uit te gaan, want ondanks dat het laagzeisoen is is het uitgaansleven in volle gang.

Ook ben ik begonnen met werken. Ik werk in clinic San Juan de Dios als fysiotherpeut. In de kliniek wonen 25 gehandicapte kinderen die elke dag therapie nodig hebben. Maar naast de kinderen komen er ook veel volwassenen voor revalidatie na bv ongelukken en hersenbloedingen. En alsof dat niet genoeg is kan de huisvrouw met een zere rug er ook terecht. Waar in Nederland overal specialisaties in zijn, doet iedereen hier alles. Erg gevaririeerd dus. Nog een groot verschil met nederland: geen administratie! :)

Als je hier wat langer blijft besef je ook hoeveel armoede hier is. In het centrum zie je het niet echt (op de bedelende kinderen na). Er staan mooie gebouwen en genoeg restaurants. Maar als je iets buiten het centrum loopt zie je huizen die in nederland nog niet eens als garage doorkunnen. Ik besef het des te meer als ik voor de tweede keer in de bus merk dat iemand mn tas probeert open te maken om mn portomonee te stelen. Gelukkig zag ik het optijd genoeg.

In de weekenden ben ik naar de secred valley gegaan. Kleine plaatsjes rondom cusco met heel veel archeologische sites die in de incatijd gebouwd zijn. Erg intresant allemaal maar ik moet je bekennen dat na vier gelijksoortige ruines het enthousiasme bij de vijfde wel een beetje afvlakt. Ik blijf hier nog om kerst en oud en nieuw te vieren, daarna reis ik weer verder.

Veel geluk in Nederland, hopelijk wordt het weer binnenkort wat beter :)

• 12 December 2011 - 06:14

Marionne En Wim:

Wat een supermix van werken, leren en lol hebben. En zo te zien is het heerlijk weer! Geniet lekker - en hele gezellige feestdagen daar! Hoe ziet een Peruaanse kerstboom er trouwens uit? Met van die vrolijke kleurtjes zeker? Liefs van ons!!

• 12 December 2011 - 10:07

Maya:

Marije!! Wat een prachtige foto's weer! Ecth wat een omgeving :) Echt super dat je daar met je werk zoveel verschillende ervaringen kunt op doen. En dan ook nog in het Spaans! Geniet er van en alvast fijne feestdagen :) Liefs

• 12 December 2011 - 10:16

Iris De Boer:

Mooi verhaal Marije!! Vroeg mij toevallig gister af wanneer je volgende update zou komen!! En tadaaaa daar was ie al :) leuk/ interessant zo'n kijkje achter de schermen in de kliniek! Klinkt indrukwekkend! Zet hem op! X

• 12 December 2011 - 10:50

Rosanne:

Hee Marije!
    Wat leuk weer om te lezen hoe je het daar hebt! En ook heel erg gaaf dat je daar gewoon aan het werk bent als fysio! Ook fijn dat je geen administratie hoeft te doen ;) Kan me voorstellen dat het wel heel anders is dan hier. Heel veel succes nog en fijne feestdagen alvast!
    Liefs xx

• 12 December 2011 - 10:54

Jennine:

He hoi,

Goh ik kom ook gelijk naar Cusco.... Heeeeeerlijk geen administratie:) hahahah......Nee ook al vind ik het saai het is toch goed om te doen....Goed dat je spaans vooruit gaat....Helemaal leuk!!! Enuh let goed op je spullen he?? (dan zeg jij nu; ja mama:)) Veel plezier nog de laatste twee weekjes daar...Dikke kus jennie

• 12 December 2011 - 11:45

Lia:

Hoi,
    Wat geniet ik weer van je verhalen ,veel plezier en fijne feestdagen.
    Liefs wim,lia ,judith,harry

• 12 December 2011 - 13:56

Karin:

Wauwie Marije! Klinkt wieder bruutttjessss :D Dikke knuffel van hierrrr!

• 12 December 2011 - 19:51

Gerbrich:

Marije!
    Jeetje, zo snel alweer een nieuwe blok, ben ik niet van je gewend :)
    Allereerst moet je nog wel even aan je Spaans werken hoor! Amigo´s.. Het is nog altijd Amigos! hihihi..
    Je werkt klinkt als een hele uitdaging, is t leuk? Ik moet zeggen, Cuzco is een heerlijke stad, maar Arequipa mag er ook zeker wezen! Ik hoor graag je mening na oud en nieuw :? Geniet ervan! Abrazo fuerte!

• 12 December 2011 - 20:36

Claire:

Wat een contrasten op elk gebied...Maar weer een super ervaring erbij!! Genieten nog meis en veel succes met het Spaans! xx

• 14 December 2011 - 10:59

Martine:

Leuk weer wat van je te horen oelie!! Echt tof dat je daar ook aan het fysioën bent. Het uitgaan zul je ook niet verleren zo te lezen! Veel plezier!! Liefs, Martine

• 18 December 2011 - 18:53

Elze:

Oelen, ik hou van jou! :D X

• 20 December 2011 - 17:15

Nora:

lieeeeve marije,
    wat een prachtige stad!! en hoop dat je veel mensen kunt helpen daar met je fysio-skills!!
    dikke kus uit een regenachtig groningen, ik mis jeeeee!

• 27 December 2011 - 19:50

Gretha Enklaas:

we wensen je een goed 2012 we lezenaltijd je verslag wat geweldig wat je allemaal meemaakt geniet ervan.Liefs Klaas en Gretha

• 28 December 2011 - 18:06

Mabel:

Hoi Marije,

wat ga je weer goed, wat zie je bijzondere dingen en wat maak je een hoop mee. Je klinkt als altijd heel opgewekt en je geniet er volop van! Geweldig. Wat een veelheid aan ervaringen doe je op door daar in het ziekenhuis te werken: erg leuk. Wij wensen jou natuurlijk alle goeds een goed begin van het nieuwe jaar en blijven je volgen. Liefs Eppe en Mabel