Good Times!! - Reisverslag uit Darwin, Australië van Marije Oelen - WaarBenJij.nu Good Times!! - Reisverslag uit Darwin, Australië van Marije Oelen - WaarBenJij.nu

Good Times!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marije

23 Juli 2008 | Australië, Darwin

Jorrit en ik vertrokken woensdag 8 Juli met onze gehuurde camper naar Alice Springs. Opgewekt kwamen we aan bij het appollo bureau waar we de camper zouden ophalen. Daar was al het eerste probleem. Ze hadden in de computer staan dat we naar brisbane zouden gaan. Ja voor Alice Springs moet er weer een nieuwe reservering worden gemaakt bij het kantoor aan de andere kant van de stad, of daar eerst even heen wouden lopen. Gelukkig was het na een paar telefoontjes toch nog geregeld. En daar reden we dan, klaar voor een rit van 2400 km en welgeteld twee afslagen.

Onderweg zijn we heel wat dingen tegengekomen. Ten eerste HEUUL veel dode kangaroes (en koeien!) aan de kant van de weg, dat was dan wel weer zielig. Af en toe kwamen we door een dorp. Soms was ik verbaasd dat ze het nog een dorp noemen, want het bestond alleen uit een benzinepomp en drie huizen voor de mensen die bij de benzinepomp werken.
In een wat groter "dorp" hebben we een soort rodeo evenement gezien. Iemand op een paard moet dan zo snel mogelijk een koe het hok in drijven. Erg leuk om te zien! Het voelde net of ik in een cowboy film was beland met die western muziek, alleen de cowboyhoed miste nog.

's avonds zetten we de camper op de daarvoorbestemde restplace. Elke nacht stonden er wel mensen waarmee we onze ervaringen konden wisselen en zo kregen we veel tips over van alles en nogwat.
Het kamvuur zorgde dat we het savonds lekker warm hadden. want snachts werd het -2 graden! brr terwijl het overdag echt warm was.
De volgende ochtend weer vroeg op en na een lekker ontbijtje reden we weer verder. Langzamerhand zagen we de omgeving droger en droger worden er stonden steeds minder bomen en op een gegeven moment waren er zelfs helemaal geen bomen te zien. Ook opvallend waren de torens van zand die de termieten gemaakt hadden. Die waren soms wel meer dan 2 meter! Wow.

Toen we bijna in Alice Springs waren lag er weer eens een dode kangaroe op de weg, maar dit x zaten er vier adelaars bij. Jorrit was aan het sturen en remde en toeterde maar net op het laatste moment, alsof de duvel er mee speelde, vloog die vogel recht tegen de voorruit aan! Pff de ruit was goed beschadigd! Maar scherven brengen geluk. We waren gestopt, even de scherven van ons afgeklopt en weer terug om de vogel van de weg te halen.. maar hij was nergens meer te vinden! Goed skelet als hij het overleefd heeft. Gelukkig was alleen de bijrijders kant beschadigd dus we konden nog net doorrijden tot Alice Springs, waar we de auto waste, water bijvullen en toen teruggebracht naar Apollo. Volgens mij komt het wel vaker voor want die man keek er niet gek van op.

Alice Springs is een stad vol aboriginals. Best appart om te zien hoe ze eigenlijk zo afzonderlijk van de blanke mensen leven. Het is 1 stad met duidelijk twee soorten bewonders. De blanken en de Aboriginals. Het wordt ook geadviseerd om hen te negeren want ze negeren ons ook. Mmmm

Na een dag alice springs bekeken te hebben zijn we naar Kata Tjuta (the Olga's) gegaan. Grote gladde rotspartijen, nou je moet de foto's maar gewoon zien. We hebben er nog even langsgewandeld en toen snel weer in de bus want anders misten we de zonsondergang bij Uluru (Ayers Rock)! En je kon inderdaad heel duidelijk zien dattie van kleur veranderde! Eerst was de kleur matrood en hoe meer de zon onder ging hoe rooder hij werd en tenslotte was hij grijs. Ik zag het al tijden geleden in reisgidsen staan en nu zie je het echt, Bijzonder!
De tweede dag zijn we om de Uluru heen gelopen en daar de zonsopgang gezien. Daarna nog naar een Aboriginal Centre geweest. En veel over hun cultuur geleerd. Zo hebben ze voor elk natuurverschijnsel hun eigen theorie hoe het ontstaan is. Zo denken ze dat rivieren ontstaan zijn doordat een hele grote slang, lang geleden, door het landschap is gegaan. Na onze leermomentjes sprongen we weer in de bus om naar Kings Kanyon te gaan. Onderweg nog even gestopt om hout en wormen te zoeken. Het hout was voor het kampvuur later die avond, en de wormen was op speciaal verzoek van ons omdat we hadden gehoord dat de aboriginals een soort grote witte wormen zochten in de wortels van bomen en die vervolgens aten omdat er veel proteinen in zaten. Toen we bij ons kamp aankwamen hadden we de wormen op het vuur gegooid en gegeten, het smaakte naar pindakaas!
Na een tweede nacht onder de sterrenhemel gingen we een mooie wandeling door Kins Kanyon maken. En dat was alweer de laatste dag van ons drie daagse Rode Centrum tour.
'S avonds hadden we het goed afgesloten met een didridoo competitie om vervolgens met de hele groep nog even naar de plaatselijk kroeg te gaan.

Toen ben ik met een andere groep van Alice Springs naar Darwin gegaan. Dat betekende ook dat Jorrit en ik na 1,5 maand een afzonderlijke weggingen. Het was weer een drie daagse tour waarin we weer veel dingen gezien hebben! We kwamen langs Devils Marbels, een landschap vol ronde stenen. (Had trouwens wel erg veel weg van de drentse hunnebedden ;)).
We hebben in een thermaal bad gezwommen wat lekker warm was doordat het water rechtstreeks uit een warme bron kwam. Heerlijk!
We kwamen langs een kroeg (wederom in de middle of nowhere) wat echt helemaal vol hing met geldbiljetten van de hele wereld. Het was oorspronkelijk bedoeld voor mensen die weer terug kwamen, als ze op de terugweg geen geld meer hadden konden ze alsnog een biertje halen omdat ze immers al betaald hadden. Nu is het vooral leuk om je naam achter te laten voor touristen. Ik heb nog gezocht naar bekenden, maar tervegeefs.
De derde dag hebben we gekanoed in Kathrene Gorge. En tot slot hebben we gezwommen in de Edith Falls.

Ik ben nu in Darwin! Een leuke stad moet ik zeggen. Met veel kroegen en een strand. Ik ben hier weer op zoek gegaan naar werk. En het is wat makkelijker denk ik. Ik ga de komende drie dagen werken op een soort drie daags evenement om te vieren dat Darwin bestaat (Als ik het tenminste goed begrepen heb). Kortom, ik vermaak me nog prima, GOOD TIMES!!

• 23 Juli 2008 - 08:34

Gretha En Gert:

Wat weer een verhalen meid. Het houdt niet op. Het moet wel een bijzondere ervaring geweest zijn al die gekleurde rotsen en in de leefomgeving van de Abo's. Gelukkig ben je nu weer 'veilig' in Darwin. We zijn benieuwd hoe je baantje bevalt. Veel plezier en een dikke kus. Leuk kroegje trouwens.

• 23 Juli 2008 - 08:52

Nora:

joeee! dat zag er best wel creepy uit, die voorruit. en neem je zo'n lekkere worm voor me mee naar nederland??
    werkze de komende dagen!
    kus uut holland

• 23 Juli 2008 - 15:22

Sjaak:

OEL'N.. wormen op brood?? wat is dat nou weer!! je mentaliteit was toch: wat een boer niet kent dat eet hij niet??;)
    nee meid, echt super leuk verhaal weer!! mooie dingen beleefd.. keep going girl!

• 23 Juli 2008 - 16:15

Kitty:

Super gaaf!!:D Ohh, echt jaloers, wil snel weer terug! Ontmoet je Jorit weer verder op de route? En die wormen, heb je de hollandse pindakaas toch nog binnen handbereik! ;) Geniet ervan, liefs

• 24 Juli 2008 - 18:09

Stefan:

Heej meid, leuk dat je je zo goed vermaakt, ik hoor net van je dat je een ticket hebt geboekt naar nieuw zeeland en dat ik je dan daar zie---te gek/chill. Begin maar energie te sparen want ik wil veel doen, haha.
    Lieve kus

• 25 Juli 2008 - 07:30

Marionne:

Yooo, Marije, wat een prachtige verhalen weer! En dat je die gore witte griezels hebt gegeten, goed hoor... Jammer dat je niet een foto hebt kunnen maken van die adelaars, daar zouden Gert en Wim wel blij mee geweest zijn! Zoals altijd: veel plezier & take care! Knuffel, M&W

• 31 Juli 2008 - 13:03

Sjoerd:

Oeeeeeeln... nog steeds alles onder controle?? Gave verhalen zeg, had ff wat gemist maar ben weer op de hoogte:) njoy n tot latertje x

• 02 Augustus 2008 - 11:35

Peter:

He Oelen!!!Erg gaaf hé allemaal!Dus ook al Nieuw-Zeeland! Hoelang gaat deze reis nog duren...?;) Een jaartje of 3? Suc6 met werk zoeken en vooral veel plezier natuurlijk!
    Kus Peter

• 03 Augustus 2008 - 13:22

Oma:

Lieve Marije,

Ik heb de foto`s bekeken, het is heel mooi bij jou. Geniet er maar van!
    Heel veel liefs van Oma.

• 05 Augustus 2008 - 15:38

Corina :

Alweer een mooi verhaal marij!! Wat maak je veel mee! Heerlijk hoor aan de wormen :-) maar met een een pindakaas smaak is natuurlijk niets mis!! Het lijkt me wel lastig om na 1.5 maand weer afscheid van iemand te moeten nemen maar wel super tof dat je gewoon eigenlijk met een vreemde 1.5 maand optrekt wel heerlijk hoor zo'n vrij leventje!! De foto's zien er trouwens ook allemaal super uit echt leuk om te zien wat jij daar allemaal meemaak!! Ik ben net zondag terug gekomen van de surf vakantie! wat is dat gaaf zeg surfen !! :-) !! Als je over een hele lange tijd terug komt moeten we echt een keer gaan surfen haha !

Veel plezier weer met je volgende avonturen !!

Dikke kus

• 08 Augustus 2008 - 13:16

Marieke:

Hoi Swoelie,
    Zo te lezen vermaak jij je prima. Ik ben vorige week terug gekomen uit Schotland, Rian en ik hebben daar 10 dagen rond gereisd met de auto!Was erg mooi en leuk. Weet je al of je bent aangenomen voor geneeskunde?Daar weet ik nog niks van, ben benieuwd hoelang je nog daar blijft! Vertel!

Veel liefs van je woelie